Den bezpečnějšího internetu
11.února 2025
Mezinárodní den bezpečnějšího internetu letos připadl na 11.února. Již se stalo tradicí, že si v tento významný den připomínáme základní pravidla bezpečného chování a pohybu v prostředí virtuálního světa.
9.A - Hlavním tématem byla naše digitální stopa.O svou digitální stopu je třeba se zajímat. Vypovídá o digitálním JÁ každého z nás internetu a lze ji snadno zneužít. Proto je důležité se svou digitální stopou zacházet tak, aby sama o sobě nemohla být zneužita.Samozřejmě jsme se dotkli i dalších témat. Např. jak být v pohodě na sociálních sítích nebo že umělá inteligence je výborný pomocník, ale ne náš kamarád.
6.A V rámci Dne bezpečnějšího internetu žáci zhlédli ukázku "Děti online (Zachy)" na portálu jsns.cz . Prostřednictvím aktivity se zapojili do dialogů a zkoumali fenomén youtuberství z různých perspektiv. Přemýšleli nad množstvím času, který tráví online, a jaké výhody a nevýhody to přináší. Zvažovali, jaké překážky mohou stát v cestě mladým lidem při dosahování cílů a jaký vliv má blízké okolí na jejich rozhodnutí. Zároveň hledali jakým způsobem mohou nahradit čas trávený online a dozvěděli se, jaká rizika sebou čas trávený na internetu přináší.
3.A - S žáky jsme shlédli naučné video, zaměřili jsme se na důležitá čísla a kontakty pro případ osobní nouze. Seznámili jsme se s linkou bezpečí a jejím programem.
2.A - Žáci si vyposlechli příběh pandy Pavla. Jeho kamarádi umístili pandovu fotografii na internet a posmívali se mu tam, že je tlustý. Pomohla paní ředitelka Eliška, která kamarádům vysvětlila, že takové věci se na internet nedávají, a proto svůj vtípek z internetu smazali. Takto to funguje ve zvířecím světě. Ale v našem lidském světě nemáme takovou ředitelku Elišku. My jsme si s žáky obkreslili naší ruku, a kolik je prstů na jedné ruce, tolik lidiček jsme vymysleli, na koho se děti se svými trápeními mohou obrátit.
9.S - S žáky jsme se zaměřili na online profily a sdílení informací na internetu. Nejprve jsme diskutovali o tom, kolik žáků někdy posílalo informace online a kolik z nich má svůj vlastní online profil.Poté si žáci vytvořili vlastní "papírový" profil, kde uvedli fotografie a informace podobné těm, které by sdíleli online. Po dokončení si své profily „oblékli“ a vydali se na procházku po škole.Po návratu jsme vedli diskusi o jejich dojmech – mnozí si uvědomili, jaké informace o sobě sdíleli, a některé to přivedlo k zamyšlení nad bezpečností online prostoru. Zaznívaly pocity jako trapas, hrůza nebo děs. Společně jsme potom naše profily upravili tak, aby zveřejněné profily nebyly nebezpečné.
6.S - Žáci shlédli naučné video ohledně rizik u bezprostřední otevřenosti žáků, se kterými poté diskutovali formou brainstormingu.